Alle succesvolle ondernemers hebben één ding gemeen: ze beschikken over een buitengewone werkethiek. Ze zijn bereid om tot het uiterste te gaan voor hun ondernemingen en hun klanten. Het is een voorwaarde voor zakelijk succes. In dit artikel reik ik je zeven sleutels aan om je werkethiek een boost te geven.
In de afgelopen drie decennia deed ik onderzoek naar de denk- en doepatronen van geslaagde ondernemers. Hieruit distilleerde ik 32 succesprincipes die ik mijzelf heb aangeleerd. Ze hebben een bijzondere invloed gehad en bijgedragen tot al mijn realisaties. Eén van die succesprincipes is: hanteer een buitengewone werkethiek.
Werkethiek of arbeidsethos is de vanuit een persoonlijke ethiek voortspruitende innerlijke wil om te werken. Het geeft aan met hoeveel inzet iemand de taken, waarvoor hij/zij verantwoordelijk is, uitvoert. Ben jij bereid om alles te doen voor je klanten en je onderneming? Dan hanteer jij een goede werkethiek. Het arbeidsethos kan per mens, per bedrijf en per functie verschillen.
Het staat vast dat succesvolle mensen principieel leven en een buitengewone werkethiek hebben.
Tim Cook, de CEO van Apple en opvolger van Steve Jobs begint doorgaans om 4u30 in de ochtend met het versturen van zijn eerste mails. Ter voorbereiding van de nieuwe werkweek, houdt hij op zondagnacht een meeting met zijn staf.
Marc Cuban, eigenaar van Dallas Mavericks, startte zijn eerste bedrijf op terwijl hij zich elke nacht om twee uur de ogen uitwreef om aan een studie over de nieuwste software te beginnen.
Jeff Bezos, big boss van Amazon (en ondertussen de rijkste mens op aarde), klopte in zijn eerste jaren zeven dagen van twaalf uur per week om zijn boeken letterlijk verscheept te krijgen. Vandaag is Amazon een wereldspeler maar Bezos blijft er met zijn neus op zitten en stuurt dagelijks persoonlijke instructiemails naar zijn medewerkers over de best mogelijke klantenservice.
Sheryl Sandberg, de COO van Facebook hanteerde een strikte planning. Stipt om 17u00 verliet ze de firma voor ‘kwaliteitstijd’ met haar kinderen: samen eten, verhaaltjes lezen en in bed stoppen. Daarna ging ze nog voor uren ‘online’ aan de slag vanuit haar thuisbureau.
Marissa Mayer, de CEO van Yahoo, deed het ongedwongen op haar manier. Lekker een beetje punken, do it yourself: ze nam haar slaapzak mee naar kantoor en installeerde zich af en toe voor een hazenslaapje. Ze verbleef vaak 24 op 24 uur op ‘the company’.
Pepsi CEO, Indra Nooyi, presteerde nog straffer. Ze begon als receptioniste van middernacht tot vijf uur in de ochtend en begaf zich vervolgens vrolijk fluitend naar de universiteit van Yale. Vandaag doet ze het met vier uur slaap.
Michael Jordan, de beroemdste basketballer aller tijden teerde op uitzonderlijke, natuurlijke begaafdheid maar was niet te beroerd om elke dag in het park te gaan schaven aan zijn beperktheden. Hij bezat volgens zijn coach Phil Jackson ‘de nederigheid om te beseffen dat hij bijzonder hard moest werken om de beste te blijven.’
Mensen die buitengewone zaken realiseren, leveren buitengewone prestaties!
De zeven sleutels naar buitengewone werkethiek
Hanteer de onderstaande zeven sleutels om een goede werkethiek toe te passen op de omgang met klanten en medewerkers. Dat leidt tot de sterke uitbouw van je onderneming.
Betrouwbaarheid is deugd nummer één van een goede werkethiek. Een woord is een woord. Wees steeds stipt op tijd bij meetings, blijf altijd op schema en binnen je budget. Punctualiteit is een gave en een waarde. Door jezelf gedurende lange tijd te bewijzen, bouw je een goede reputatie op. Consumenten, klanten en collega's kunnen op je rekenen. In een onzekere wereld ben jij een factor van stabiliteit.
Don't stop until the job is done! Goed genoeg is niet goed genoeg voor jou en je team. Je doelstelling moet zijn: het excellente in alles wat je doet. Je draait extra uren om de zaken echt af te ronden. Je laat je werk pas liggen als het afgerond is. Je geeft attentie aan alle details en je bent ook gericht op het excellente. Je passie brengt je naar hard werken en resultaten boeken. Je doet alles om goed te presteren. Op die wijze toon je dat je echt belang hecht aan de positie van je bedrijf.
Dit houdt alles in: het gaat van hoe je jezelf kleedt en presenteert in de zakenwereld tot hoe je anderen behandelt. Dat behelst ook verantwoordelijkheidszin. Je zet steeds je beste beentje voor. Professionalisme is een brede categorie die alle andere elementen in relatie zet met een sterke werkethiek.
Je werkt aan zeer hoge snelheid en je bent zeer productief. Je verzet veel meer werk dan collega's met minder werkethiek. Maar dat mag niet ten koste van de kwaliteit gaan. Ondernemers met een sterke werkethiek dragen bijzonder veel zorg voor de kwaliteit van hun werk. Ze doen hun best om meer te presteren dan het gevraagde minimum.
Het vraagt een sterke vorm van discipline om elke dag je taak af te ronden. Zowel ondernemers als medewerkers met een goede discipline focussen op hun doelen. Ze zijn erop gericht om hun afspraken volledig af te ronden en leggen zichzelf dit ook op. Ze hechten zich aan hun taak op het bedrijf en hebben een sterk karakter. Dat hangt samen met zelfdiscipline. Ze zullen zorgen dat ze zelf hun taken afronden zonder anderen daarmee lastig te vallen. Ze zijn eerlijk en betrouwbaar. Ze streven ernaar om mensen met een sterk kwaliteitslabel te worden.
Integriteit hoort bij elk onderdeel van iedere taak en functie. Dit gaat richting klanten en medewerkers. Medewerkers verlangen eerlijke feedback en klanten rekenen op correct advies. Tijdens het werk blijf je ook onder druk gracieus en respectvol je verantwoordelijkheden uitvoeren. Vermijd om giftig uit te halen en blijf altijd diplomatisch, ongeacht de druk van deadlines en de neteligheid van situaties. Of je nu een consument wil helpen, samenwerkt met collega’s of een klant ontmoet, blijf in alle omstandigheden respectvol met aandacht voor iedereen zijn mening.
Bescheidenheid is een hoog goed. Je leert om ieders bijdrage aan het succes te aanvaarden en te (h)erkennen. Je geeft aan dat je hardwerkende collega's erg hoog inschat en je bent dankbaar ten aanzien van loyale klanten. Je staat ook open voor dingen die je kunt leren van anderen. Terwijl je je werk zeer ernstig neemt, streef je toch naar een zekere zelfrelativering en hou je ook wel van zelfspot. Je ziet het belang in van een goede samenwerking ten voordele van het resultaat. Je erkent dat teamwork helpt om je doelstellingen te verwezenlijken.